Woensdag 14 januari - Reisverslag uit Benares, India van BernieRaaijmakers - WaarBenJij.nu Woensdag 14 januari - Reisverslag uit Benares, India van BernieRaaijmakers - WaarBenJij.nu

Woensdag 14 januari

15 Januari 2015 | India, Benares

Vandaag was er weer geen les, want het was een feestdag Makara Sankranti, oftewel kiterunners day. Overal worden vliegers opgelaten en op deze dag wordt er door veel mensen een bad genomen in de Ganges. Het is ook een dag waarop mensen wat geven aan bedelaars en armen en de weg naar de Ganges was bezaaid met vrouwen en kinderen die er ongewassen en armoedig uitzagen.
Wij begonnen ' s morgens weer met een duizelingwekkende Hindiles van 1 1/2 uur. De taal op zich is niet echt ingewikkeld, maar geen enkel woord lijkt op en woord dst ik al ken, dus het is echt alles van buiten leren. Ik denk dat je er gewoon veel mee moet oefenen. Ga ik vanavond wel bij het gastgezin proberen.
Na de les maakten Joleen en ik een boottochtje over de Ganges. We dachten dat het een tochtje van een uur was maar het duurde eens zo lang. Vanaf het water kun je wel mooi zien hoe uitgestrekt de stad is en alle Ghats kwamen zo mooi voorbij. Aan het eind stopten we bij de 'Burning Ghat' waar de lijkverbrandingen plaats vinden en daar kregen we nog extra uitleg van een gids. Zo kwamen we te weten dat iedereen gecremeerd wordt behalve kinderen, zwangere vrouwen, monniken, mensen die door een slang zijn gebeten en lepralijders. De eerste drie zijn al zo puur dat er niks verbrand hoeft te worden, de laatste twee vanwege gezondheidsoverwegingen. De gids wist ons ook nog wat geld afhandig te maken voor hout voor de verbranding van arme mensen die geen hout kunnen betalen voor hun crematie. Hopelijk steekt hij het niet in zijn eigen zak, maar daar kunnen we eigenlijk gerust op vertrouwen want het Hindoeisme is een religie die het oplichten van mensen en liegen niet toestaat. We hebben trouwens vandaag ook al fruit uitgedeeld aan arme kinderen dus in de hemel komen we zeker.
We hadden vandaag ook weer twee workshops:Ayurveda en Indisch koken. De eerste workshop was wel intensief, want Dr Mukta vertelde veel over dosha's en het duurde best even voor ze had uitgelegd wat dat precies zijn. Volgende keer gaat ze ons meer vertellen over onze eigen voorkeurs dosha dus dat wordt erg interessant.
Bij de kookworkshop maakten we een gerecht met aardappelen en erwten en gekruide rijst. Ik vond het niet echt geweldig.
We hadden vandaag ook een vergadering om te kijken of we wel of niet naar de Taj Mahal gaan a.s zaterdag. Helaas gaat de trip niet door: de treinen hebben vele uren vertraging, als ze al rijden, en met de auto is te gevaarlijk vanwege de mist. Het is een behoorlijke teleurstelling, hopelijk vinden we een andere, mooie invulling voor het weekend.
Toen ik thuis was aangekomen, klopten Julie en Michelle weer aan omdat ze weer niet in hun huis konden. Best wel vervelend dat hun gastgezin hen nu al voor de tweede keer vergeten is. Seema was zo aardig om weer eten voor hen te koken en we speelden samen met Yash nog even het nieuwe Kezenspel zodat Yash de regels precies kent en het morgen met zijn vrienden kan spelen. Hij is er superenthousiast over.

• 15 Januari 2015 - 18:00

Leo:

Geen Taj Mahal? Da's een fikse tegenvaller. Je zit er (relatief) zo dicht bij, en dan kan het niet... :-(